Klachtenprocedure

Het kan gebeuren dat je een klacht hebt over de zorgaanbieder. Een klacht is dat je aangeeft dat je ontevreden bent over hoe je behandeld wordt door de zorgaanbieder of een medewerker van de zorgaanbieder.

De medewerkers van In-Menz doen hard hun best om jou verder te helpen. Toch kan er een situatie ontstaan waarin er een klacht is. In-Menz vindt het belangrijk dat iedereen gehoord wordt en dat klachten serieus genomen worden. Daarom hebben wij een klachtenregeling.

Wie kan een klacht indienen?
Alle klanten van In-Menz kunnen een klacht indienen. Dit kan namens jezelf (toegestaan voor kinderen vanaf 12 jaar, jongeren en volwassenen), maar ook namens een jeugdige klant die tot jouw gezin behoort*. 

Binnen In-Menz kennen wij twee routes voor de klachtenbehandeling.

Onderstaande stappen zijn een logische volgorde. Het is echter toegestaan om een van de meerdere stappen over te slaan of er een uit te kiezen.

Route A: interne klachtenbehandeling

  • Bespreek de klacht met de behandelaar op een rustig tijdstip.
  • Maak met de behandelaar een afspraak om over de klacht te praten. Neem je ouders/vertegenwoordigers mee.
  • Maak met de eigenaars een afspraak om over de klacht te praten. Neem je ouders/vertegenwoordigers mee.
  • Ga een gesprek aan met de vertrouwenspersoon 

Dit is: Ger Rijpstra 

e-mail: info@in-menz.nl

Telefoon: +31640090426 

  • Schrijf een brief of e-mail naar de zorgaanbieder. Je krijgt binnen 2 weken een reactie. Adres: Jelmerstraat 4, 8701XH, Bolsward

* Ben je een klant geweest van In-Menz? Dan moet je de klacht uiterlijk drie maanden na beëindiging van de zorg/hulpverlening indienen.

Route B: Externe Klachtenbehandeling

  • Schrijf dan een brief of e-mail naar de klachtencommissie. Vermeldt in de brief:
  1. Jouw naam, adres, telefoonnummer en dat van je wettelijke vertegenwoordiger of van diegene die je helpt met het maken van deze brief;
  2. De naam, adres, telefoonnummer van de zorgaanbieder en de persoon over wie je een klacht indient;
  3. Een zo’n uitgebreid mogelijke beschrijving van de gebeurtenis waarover je een klacht hebt;
  4. De reden waarom je hier een klacht over hebt;
  5. Een beschrijving over wat je al hebt ondernomen om tot een oplossing van de klacht te komen;

brief: Klachtenportaal Zorg, Westeinde 14a, 1601 BJ  Enkhuizen;
email: info@klachtenportaalzorg.nl;

Klachtenportaal Zorg (KPZ) is de onafhankelijke klachtenregeling voor zzp-ers en kleinschalige zorgvoorzieningen. Met meer dan 10 jaar ervaring en kennis in het voeren van klachtenprocedures in de zorg.

Klachtenprocedure Wkkgz

Stap 1 Probeer er eerst samen uit te komen

Informeer eerst de zorgaanbieder omtrent jouw onvrede of de klacht.

Als het prettiger is hierbij ondersteuning te krijgen, dan kun je deze aanvragen bij Klachtenportaal Zorg. Zowel de zorgaanbieder als jij kunnen verzoeken om ondersteuning door een onafhankelijke klachtenfunctionaris van Klachtenportaal Zorg.

Stap 2 Bemiddeling klachtenfunctionaris

Na schriftelijke indiening van de klacht bij de zorgaanbieder moet deze zich inzetten om binnen 6 weken tot een oplossing voor jouw klacht te komen. In deze periode vinden bemiddelingsgesprekken plaats met de klachtenfunctionaris van Klachtenportaal Zorg, de zorgaanbieder en jou. Als resultaat ontvang je van de zorgaanbieder een onderbouwd oordeel over de klacht. Hierin wordt de visie van de zorgaanbieder uiteengezet. Zo staat er in welke beslissingen er zijn genomen en welke maatregelen er naar aanleiding van de klacht worden getroffen.

Duur van de procedure

De termijn van 6 weken mag worden verlengd met 4 weken. De zorgaanbieder brengt je daarvan op de hoogte, met onderbouwing van de reden. Wanneer cliënt en zorgaanbieder het eens zijn, is er nog een verlenging mogelijk, bijvoorbeeld als er is afgesproken een bemiddelingstraject (mediation) te volgen, maar ook als de zorgaanbieder meer tijd nodig heeft om met een goede oplossing te komen. De meeste klachten worden in deze fase tot een goed einde gebracht.

Meer lezen? Download hier het klachtenreglement KPZ Wkkgz (pdf).

Geschillencommissie

Ben je niet tevreden over de oplossing en de behandeling van de klacht, dan mag je de klacht voorleggen aan de erkende Geschillencommissie KPZ. De geschillencommissie neemt het oordeel van de zorgaanbieder mee in de behandeling.